Wat
Niet-Belgen kunnen zich bij de dienst Vreemdelingen inschrijven in de gemeente.
Procedure
- Je meldt je een eerste maal aan met de vereiste documenten bij de dienst Vreemdelingen. We werken momenteel enkel op afspraak. Je mag de documenten mailen naar vreemdelingen@riemst.be.
- Indien je de nodige documenten hebt ingediend, ontvang je een verklaring van inschrijving.
- De werkwijze van inschrijving is afhankelijk van je situatie. Een folder van de procedure van EU-onderdanen die werknemer of zelfstandige zijn in een buurland kan je hieronder downloaden. Andere specifieke folders kunnen opgevraagd worden bij de dienst Vreemdelingen.
- In de eerste weken na inschrijving zal de politie je bezoeken om na te gaan of je werkelijk op het opgegeven adres woont.
- Bij een positieve woonstcontrole, wordt je dossier afgewerkt
EU-studenten kunnen zich melden via https://www.riemst.be/nl/wonen/studenten.
Wat meebrengen
- vanaf 12 jaar: 1 recente pasfoto (niet-EU 2 pasfoto’s).
- geldig paspoort of reistitel
- eventueel geldig visum of bij gezinshereniging: de verblijfsvergunning afgeleverd door een ander EU-land ( eventueel een kopie hiervan vragen aan de instantie die deze kaart intrekt.
- eventueel geldig rijbewijs
- uitschrijving uit het buitenland; indien het adres van het buitenland niet op dit document staat vermeld, moet je ook een uittreksel uit het personenregister voorleggen ( het adres vanwaar je komt uit het buitenland moet door de laatste verblijfplaats in het buitenland vermeld worden) + burgerlijke staat!
- ziekteverzekering: Europese ziekteverzekering mét geldigeheidsdatum of bewijs van aansluiting in België
- uittreksel geboorteakte van iedere persoon eventueel met legalisatie/apostille
- bewijs van burgerlijke staat:
- indien nooit gehuwd: vermelding hiervan vragen op de uitschrijving.
- indien gehuwd: uittreksel huwelijksakte met eventuele legalisatie/apostille
- Indien uit de echt gescheiden of weduw( naar)e:
- van ieder vorig huwelijk:
- trouwboekje EN uittreksel overlijdensakte met eventuele legalisatie/ apostille of
- uittreksel huwelijksakte met de vermelding van de echtscheiding en indien er geen randmelding is van de echtscheiding in de huwelijksakte: uittreksel huwelijksakte EN uittreksel echtscheidingsakte eventueel met legalisatie/apostille
- van ieder vorig huwelijk:
- inentingsbewijs voor de kinderen jonger dan 2 jaar
- als minderjarige kinderen zich samen met 1 van hun ouders komen vestigen in België – schriftelijke toelating van de in het buitenland verblijvende ouder, handtekening dient gewettigd te worden in het gemeentehuis van de woonplaats ( altijd vereist ook al is er een vermelding van toewijzing in de uitspraak van echtscheiding door de rechtbank).
- indien u een nieuwe nationaliteit verworven hebt moet u het document van toekenning van deze nationaliteit voorleggen (datum nieuwe nationaliteit + wettelijke basis)
- huurcontract of eigendomsakte
Afhankelijk van je situatie en de te volgen procedure zullen er nog bijkomende documenten moeten worden voorgelegd.
Bedrag
De verklaring van inschrijving kost €10. Niet EU-onderdanen krijgen naast hun verklaring van inschrijving na 6 maanden ook een Attest van Immatriculatie. Dit document kost €10.