Pop-up bars

Een pop-up horecazaak is een tijdelijk horeca initiatief dat wordt uitgebaat in een pand of op een terrein, ongeacht of het privaat of openbaar domein is, en voldoet aan dezelfde kwaliteits- en veiligheidsvereisten als permanente horecazaken. 

Voor de uitbating van een pop-upbar is er daarom altijd een toetsing aan de horecawetgeving, alsook een toetsing aan de Ruimtelijke Ordening noodzakelijk.

Een horecavergunninsaanvraag, minstens één maand voor de wenselijke startdatum, indienen voor de uitbating van een tijdelijke pop-up is dan ook vereiste. Lees hieronder verder.

Vereisten voorafgaand aan aanvraag pop-up bar

  • Inschrijving van de locatie van de pop-up bar als VE (vestigingseenheid) in de Kruispuntbank van Ondernemingen (KBO)
    • Wanneer het niet mogelijk is om een VE in te schrijven in de KBO, bijvoorbeeld door het ontbreken van een officieel identificeerbaar adres in het CRAB of indien het gaat om een VZW die ook niet een verplichte registratie dient te doen op vraag van FAVV of BTW, is er sprake van een ambulante activiteit. Om een ambulante activiteit te kunnen uitoefenen dient er een standplaatsvergunning aangevraagd te worden.
  • NACE-codes
    • Bij de correcte registratie van een vestigingseenheid moeten ook meteen de juiste activiteiten worden ingeschreven aan de hand van de NACEBEL-codes. Bij een horeca pop-up gaat het om een van de volgende codes (56.XXX – eet en drinkgelegenheden).
  • Brandveiligheidsattest
    • Deze wordt door de gemeente aangevraagd nadat een volledige vergunningsaanvraag ingediend is.
  • Verzekering objectieve aansprakelijkheid (brand en ontploffing)
    • Het KB, en het aanvullende KB, van 28 februari 1991 bepaalt dat restaurants, frituren en drankgelegenheden, wanneer de totale voor het publiek toegankelijke oppervlakte ten minsten 50m² bedraagt, over een objectieve burgerrechtelijke aansprakelijkheidsverzekering brand en ontploffing dienen te beschikken. Het gaat hier om inrichtingen die gewoonlijk publiek toegankelijk zijn.
    • Alle pop-up horeca verschijningsvormen kunnen hieronder vallen want:
      • Gewoonlijk toegankelijk wordt breed geïnterpreteerd (bv: 12 keer per jaar, 2 keer per maand, 2 openvolgende dagen)
      • Oppervlakte van terrassen en/of openluchtinrichtingen moeten worden meegerekend bij de berekening van de publiek toegankelijke oppervlakte
  • Toelating/registratie FAVV 
    • ​De inrichtingen die handelen in de verkoop of de levering van levensmiddelen aan de eindverbruiker (B2C) zijn verplicht om een toelating en/of registratie aan te vragen bij het FAVV. Deze moet duidelijk zichtbaar terug te vinden zijn in de zaak.
  • Andere geldende reglementeringen
    • Unisono
    • Afval
    • VLAREM-geluidsnormen

Verschillende types pop-up bars - Hoe vraag je een vergunning aan?

  1. Pop-up bar binnen (in een vaste locatie)
  1. Pop-up buiten (op publiek domein)
  • Voor dit type gebruik je ook het horecavergunningsaanvraagformulier , maar hierbij omschrijf je duidelijk wat de gewenste uitbatingslocatie is, en wat de gewenste uitbatingsdagen en -uren zijn. Deze omschrijving moet vergezeld zijn van van een inplantingsplan op schaal, dat voorzien is van een Noordpijl
  • De volgende documenten moeten zeker opgeladen zijn bij de aanvraag:
    • Uittreksel uit KBO (registratie vestigingseenheid);
    • Uittreksel uit het strafregister;
    • Aansprakelijkheidsverzekering brand- en ontploffing;
    • Bewijs (brand)veiligheid;
    • Bewijs aangifte FAVV;
    • Bewijs aangifte SABAM;
    • Aanvraag horecavergunning volledig ingevuld; 

De gemeente kan te allen tijde bijkomende documenten opvragen bij de aanvrager die noodzakelijk worden geacht om de aanvraag te beoordelen.

  1. Pop-up buiten (op privaat domein)
  • Voor dit type gebruik je ook het horecavergunningsaanvraagformulier , maar hierbij omschrijf je duidelijk wat de gewenste uitbatingslocatie is, en wat de gewenste uitbatingsdagen en -uren zijn. Deze omschrijving moet vergezeld zijn van van een inplantingsplan op schaal, dat voorzien is van een Noordpijl
  • De volgende documenten moeten zeker opgeladen zijn bij de aanvraag:
    • Uittreksel uit KBO (registratie vestigingseenheid);
    • Uittreksel uit het strafregister;
    • Aansprakelijkheidsverzekering brand- en ontploffing;
    • Bewijs (brand)veiligheid;
    • Bewijs aangifte FAVV;
    • Bewijs aangifte UNISONO;
    • Aanvraag horecavergunning volledig ingevuld; 

De gemeente kan te allen tijde bijkomende documenten opvragen bij de aanvrager die noodzakelijk worden geacht om de aanvraag te beoordelen.