Text
De website werd ontworpen i.s.m. end2end Solutions. Hiermee koos de gemeente voor een eigen design, volledig op maat van de inwoner.
Marina Pauly, schepen van Communicatie: “We kozen voor heldere, luchtige en moderne communicatie, die past binnen onze eigen huisstijl. De focus werd verlegd van de diensten naar de inwoner. Met een frisse lay-out en begrijpbare taal willen we hen helpen om in enkele klikken te vinden wat ze zoeken.”
Via de hoofdmenu’s ‘Bestuur’, ‘Bezoeken’, ‘Leven’, ‘Werken’, ‘Wonen’ en ‘Actieplan 2020’ kan je eenvoudig navigeren doorheen de website. De deelmenu’s zijn voorzien van frisse, herkenbare kleuren. Op die manier kom je snel terecht op de deelsites: Jong-R, Sport, Toerisme, Senioren, Evenementen,… De duidelijke knoppen ‘Contact’, ‘Melden’, ‘E-loket’ en een overzicht van de meest bezochte locaties springen onmiddellijk in het oog. Er is ook een uitgebreide zoekfunctie voorzien. Dit alles om een bezoek aan de website zo aangenaam mogelijk te maken.
Via het Evenementenloket kunnen activiteiten volledig digitaal aangevraagd worden. De website is ook voorzien van een overzichtelijke evenementenkalender, die rechtstreeks in verbinding staat met de Uitdatabank.
Mark Vos, burgemeester: “Zo worden activiteiten van verenigingen op verschillende kanalen bekend gemaakt, terwijl ze dit maar één keer moeten indienen. Via het online Evenementenloket kunnen evenementen volledig digitaal aangevraagd worden. In april en mei organiseerden we al enkele workshops om te leren werken met de Uitdatabank en het online Evenementenloket. We willen onze inwoners blijven begeleiden bij deze digitale overgang.”
Ook de sociale media kanalen krijgen de nodige aandacht. Zie je een leuk nieuwsbericht? Je kan het rechtstreeks delen op je Facebookpagina! Ook op een mobiel toestel is de website gebruiksvriendelijk.
Mark Vos, burgemeester: “In de komende dagen zal ook onze eerste nieuwsbrief uitgestuurd worden naar iedereen die aangaf hier interesse voor te hebben. In de toekomst hopen we steeds meer inwoners op een vlotte manier te bereiken via onze nieuwsbrief.”
Via de nieuwe website kan je rechtstreeks inschrijven op de nieuwsbrief van de gemeente, zo blijf je helemaal op de hoogte van het laatste nieuws uit Riemst.
Mark Vos, burgemeester: “Een ander pluspunt is ons digitaal magazine rond het Actieplan 2020. Door een combinatie van tekst, beeld en video willen we de burger op een transparante en moderne manier informeren over onze beleidsvisie en lopende projecten.”
Ook de verenigingen in Riemst zijn gemakkelijk terug te vinden op de website.
Marina Pauly, schepen van Communicatie: “De website biedt een overzicht van alle verenigingen, met bijhorende contactgegevens. Zo willen we de verenigingen toegankelijker en meer bereikbaar maken, ze zijn immers een grote meerwaarde in Riemst.”
De website wordt niet alleen het moederschip van alle gemeentelijke informatie, maar zal er ook voor zorgen dat je niet meer voor elk document naar het gemeentehuis moet komen.
Mathieu Eycken, Schepen van ICT: “Via het e-loket kan je op een 100% beveiligde en rechtsgeldige manier aktes of attesten opvragen bij de dienst Bevolking. Ook een uitreksel uit het strafregister of een vergunning voor ingebruikname openbaar domein kan je online aanvragen.”
Dit kan door met een kaartlezer en eID software in te loggen of door je rijksregisternummer in te voeren.
Mathieu Eycken, Schepen van ICT: “Je kan deze documenten 24/7 aanvragen en in de meeste gevallen mag je binnen enkele seconden het document digitaal ondertekend in je mailbox verwachten. Die handtekeningen zijn evenwaardig aan een handtekening op papier.”
De nieuwe website is een investering van 32.231,9 euro, met webhosting, licenties en onderhoudskosten voor vier jaar inbegrepen. Het e-loket is goed voor een investering van 6606,6 euro incl. BTW, met een bijkomende jaarlijkse kost van 12.196,8 euro incl. BTW.