Print-vriendelijke versieStuur naar een vriendPDF versie

Niet-Belgen

Inschrijving van een niet-Belg komende uit het buitenland

Openingstijden: in de voormiddag tussen 9.00 u. en 12.00 u.
Deze openingstijden gelden vanaf inschrijving tot met het aanvragen van de elektronische verblijfskaart, daarna zijn de algemene openingstijden van toepassing.

De bijlage "inschrijving van een niet-Belg" somt de documenten op die u nodig heeft om u in te schrijven in België.
Daarnaast vindt u ook een werkgeversattest, een van de documenten die u moet voorleggen bij uw inschrijving.

 Bijkomende informatie kan altijd aan de loketten bekomen worden.

Recht op "duurzaam verblijf"

§ Alle Burgers van de Unie verkrijgen na een ononderbroken verblijf van 3 jaar (5 jaar voor de studenten), recht op " duurzaam verblijf".

Procedure:
1. tussen de 3 jaar ononderbroken verblijf en ten laatste 5 maanden voor de vervaldag van uw huidige kaart, meldt u zich bij de dienst Bevolking
2. u ondertekent de aanvraag tot duurzaam verblijf
3. ten laatste 5 maanden na indiening beslist de Dienst Vreemdelingenzaken te Brussel over deze aanvraag
4. bij een positief antwoord kunt u een kaart " Duurzaam Verblijf" aanvragen

Voorleggen bij het aanvragen van een kaart " duurzaam verblijf":
-
18 euro
- recente pasfoto die voldoet aan de voorschriften: zie www.riemst.be/ Burgerzaken-identiteitskaarten

Na 3 weken ontvangt u thuis een briefomslag met de codes en u komt met deze omslag naar de dienst Bevolking-Identiteitskaarten om uw kaart te activeren.

§ Niet-EU- familieleden van de Burger van de Unie of van een Belg verkrijgen na een ononderbroken verblijf van 3 jaar EN gedurende deze periode, samenwoonst met de Burger van de Unie of de Belg recht op"duurzaam verblijf".

Zij zijn echter in tegenstelling tot de Burger van de Unie VERPLICHT om ten laatste 5 maanden voor de vervaldag van hun huidige F-kaart "duurzaam verblijf" aan te vragen.

Procedure:
1. tussen de 3 jaar ononderbroken verblijf en ten laatste 5 maanden voor de vervaldag van uw huidige kaart, meldt u zich bij de dienst Bevolking.
2. u ondertekent de " aanvraag tot duurzaam verblijf"
3. ten laatste 5 maanden na indiening beslist de Dienst Vreemdelingenzaken te Brussel over deze aanvraag.

bij een positief antwoord kunt u een kaart " duurzaam verblijf" aanvragen.

Voorleggen bij het aanvragen van een kaart duurzaam verblijf:
-
18 euro
- recente pasfoto die voldoet aan de voorschriften vermeld op de site:www.riemst.be/ Burgerzaken-identiteitskaarten

Na 3 weken ontvangt u thuis een briefomslag met de codes en u komt met deze omslag op de dienst Bevolking-Identiteitskaarten uw kaart activeren 

PIN-code

PIN-code vergeten?

Aan de hand van je PUK-code kan de dienst Identiteitskaarten je een GRATIS nieuwe PIN-code aanmaken.

 

PIN-en PUK-code verloren of nooit ontvangen?

Vraag GRATIS nieuwe codes aan via de website: www.ibz.rrn.fgov.be-identiteitsdocumenten-eIDpin-pukcode of kom langs op de dienst Identiteitskaarten om er tegen de prijs van 5 euro nieuwe codes te laten aanvragen.

In beide gevallen komen na een 3-tal weken de codes toe op de dienst Identiteitskaarten.

Je wordt hiervan op de hoogte gesteld via een e-mail of een schrijven.

Jouw identiteitskaart moet immers geactiveerd worden aan de hand van de nieuwe codes. 

Federaal Token

Om je te identificeren bij online-diensten van de overheid, vb. belastingsaangifte via Tax-on-Web

indien:

  • je niet beschikt over een kaartlezer
  • of je bent de PIN-code vergeten én je PUK-code verloren en je moet je dringend identificeren bij online-diensten
  • of je bent een niet-Belg en je beschikt over een elektronische verblijfskaart

dan kan je

Meer informatie:

Dienst vreemdelingenzaken
Maastrichtersteenweg 2B
3770 Riemst
Tel: 012 44 03 08 of 012 44 03 10
Fax: 012 44 03 09
mail: lucy [dot] vanderbeek [at] riemst [dot] be of elionce [dot] tans [at] riemst [dot] be